Вітаю Вас Гість!
П`ятниця, 23.04.2021, 13:28
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Меню сайту

Фінансовий звіт

"Гаряча лінія"

Інклюзія

Годинник

Комишня:

Пошук

Зворотній зв'язок

Ми на карті району

Комишня
Комишня на карті Миргородського району

Друзі сайту





Календар

Святковий календар. Спілкуємося українською мовою

ЗНО 2018

Виховна система школи

ШКОЛА СПРИЯННЯ ЗДОРОВ’Ю 

Зміцнити здоров'я людини в дитинстві,
не допустити, щоб дитина вступила
в юність кволою і млявою, це означає
дати їй усю повноту життєвих радощів.
В.О. Сухомлинський.

Третє тисячоліття – це  вік наукового й технічного прогресу. Це вік, коли без знань, науки не обійтися жодному із нас. Та й кожному хочеться досягти своїх вершин у житті. А це не завжди легко й просто, тому що успіху досягають, доклавши великих зусиль. Отже, треба мати силу й міцну волю, а це доступно лише тим, котрі здорові фізично та духовно. Недарма кажуть, що в здоровім тілі – здоровий дух.

На сьогоднішній день в Україні склалася дуже невтішна картина щодо стану здоров'я нації: смертність перевищує народжуваність майже вдвічі, набирають сили туберкульоз, гепатит, венеричні хвороби та СНІД, зростає кількість онкологічних, серцево-судинних захворювань і захворювань органів травлення, ендокринної системи.

Крім цього, стрімко поширюються шкідливі звички серед неповнолітніх: зростає кількість курців (особливо серед представників жіночої статі), наркоманів та хронічних алкоголіків.

Сьогодні особливо гостро постала проблема виховання здорової молоді. Ми добре знаємо, що здоров'я багато людей починає цінувати та берегти тоді, коли вже втрачено значну частину цього природного скарбу. Тому кожен із нас повинен свідомо ставитися до власного здоров'я, берегти і примножувати найдорожче  у житті. За нього потрібно активно боротися.

Одним із пріоритетних напрямів виховання дітей та молоді, що визначені Національною доктриною розвитку освіти, є формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя. Усі ми бажаємо бачити людину майбутнього розумною, сильною, доброю та здоровою. Саме  тому педагогічний колектив Комишнянської загальноосвітньої школи  І - ІІІ ступенів, маючи власні підходи до проблеми збереження і зміцнення здоров'я дітей, до формування культури здоров'я, став активним борцем за пропаганду здорового способу життя. Саме тому вирішили створити свою школу здоров'я.  Основні завдання, які перед собою поставив педколектив: 

 

  • сформувати в учнів свідоме ставлення до власного здоров'я та навичок здорового способу життя;
  • виховати в учнів поведінку, спрямовану на здоровий спосіб життя;
  • залучити до розбудови школи здоров'я лікарів та фахівців з питань здорового способу життя:
  • співпрацювати та обмінюватися досвідом з іншими педколективами шкіл здоров'я.
  • За період від 2010 року постійно вдосконалювалась Концептуальна модель школи сприяння здоров’ю. Поряд із діяльністю педколективу по збереженню і зміцненню здоров’я своїх учнів, формування у них позитивної мотивації щодо навичок здорового способу життя, ми розширили просвітню роботу серед батьків і громадськості про вплив екологічних і генетичних факторів на стан здоров’я. Більшу увагу стали приділяти психологічному аспекту, створенню позитивної атмосфери на уроках і в позаурочний час, добрим особистим взаєминам між учнями та між учнями і вчителями.

    В Комишнянській загальноосвітній школі в 2011 – 2012 навчальному році працює 11 класів, в яких навчається 200 учнів, 1 група продовженого дня, працює 27 вчителів і 1 вихователь. Медичне забезпечення проводить одна медсестра. Навчання однозмінне. Створена відповідна матеріальна база для забезпечення фізичного, духовного, інтелектуального та соціального розвитку учнів. В наявності один спортивний зал і спортмайданчик, шкільна їдальня на 66 посадочних місць, буфет, актова зала на 120 місць. На спортивній базі школи працює ДЮСШ, в спортивних секціях якої займається 25 , крім цього в  спортивних секціях школи займаються ще 47 учнів та для занять фізичною культурою з учнями, які мають відхилення в стані здоров’я, створено спеціальну групу. Заняття в групах тривають по 2 години в тиждень. За навчальним планом школи на уроки фізичної культури виділено по 3 год. в 1 – 4-их класах, по 2 години в 5 – 7-их класах, по 3 год. у 8 і 9-их класах і по 2 години у 10 і 11-их класах.

    На уроки  «Основи здоров’я» у 1 – 7-их класах виділено по 1 год. в тиждень, у 8 – 9-их класах – по 0,5год. в тиждень.

    В 10 і 11 кл. – 1год. «Захист Вітчизни» та 0,5 год. екології.      

     Отже, шляхом активного формування, збереження і зміцнення індивідуального здоров’я наших вихованців засобами фізичного виховання через уроки фізичної культури, основ здоров’я, захисту Вітчизни, екології , викладання гуманітарних, природничо-математичних предметів педколектив школи формує культуру здоров’я у наших вихованців, впроваджує в життя державну міжгалузеву комплексну програму «Здоров’я нації».
         Досконала організація навчальної праці на уроках продумана й майстерно реалізована, гнучка та різноманітна, динамічна та емоційна тактика керування навчально-виховним процесом дуже допомагає вчителям у роботі. Вчителі школи беруть до уваги все найновіше, що існує в педагогічній практиці. Разом із психологом намагаємося вивчити стан уваги, пам’яті та мислення школяра. Це допомагає успішному навчанню, створенню на уроках атмосфери співробітництва, яка допомагає дитині зберегти здоров’я. Систематично на уроках використовуємо вправи для фізичного та психологічного розвантаження учнів.

     Розроблені комплекси вправ для зняття втоми на уроках, фізкультхвилинки, вправи для корекції осанки. Значну увагу приділяємо показникам обсягу рухової активності учнів за тиждень. З цією метою запровадили щоденну ранкову гімнастику для учнів 1-4 класів, рухливі ігри під час великої перерви.

    Педколектив школи постійно працює над моніторингом стану здоров’я кожного школяра. Робота з медичного тестування учнів здійснюється за допомогою комп’ютерної інформаційно-діагностичної програми «Школяр», що визначає найважливіші фізіологічні параметри організму, та індивідуальні зміни в здоров’ї дітей. На кожного учня заведено «Паспорт здоров’я», в якому відзначені індивідуальні зміни на початку навчального року (у вересні) і в кінці навчального року ( у травні).

    Проводимо постійно управлінський моніторинг шляхом опитування, анкетування, інтерв’ю та інших методів визначення ставлення всіх зацікавлених осіб до функціонування школи здоров’я з метою отримання постійного зворотного зв’язку, визначаємо зміни, які відбулися у ставленні учнів та батьків до свого здоров’я та способу життя.

    Позакласна та позашкільна робота з питань пропаганди здорового способу життя проводиться згідно плану роботи школи, зокрема таких розділів: «Заходи по дотриманню техніки безпеки і санітарно-гігієнічних норм», «Організація правового виховання, профілактика правопорушень, сімейне виховання», «Військово-патріотична, спортивно-масова робота», «Екологічне виховання». Як і всі школи, ми починаємо навчальний процес із забезпечення здорових і безпечних умов для проведення навчання на основі актів готовності навчальних кабінетів, майстерень, спортивних споруд, спортзалу, інструктажів з техніки безпеки для вчителів, учнів і техперсоналу, затвердження режиму роботи школи.

    Регулярно у вересні місяці ми проводимо декаду соціального захисту учнів, надання матеріальної допомоги та організації пільгового харчування. Створюємо підготовчі та спеціальні групи для занять корегуючою гімнастикою, беремо участь в республіканському рейді «Увага, діти», проводимо систему уроків здоров’я та позакласних заходів з правил вуличного руху. Подібна система уроків здоров’я проводиться класними керівниками і вчителями-предметниками у грудні та травні кожного року. В практику роботи педколективу школи ввійшло написання диктантів та інших робіт і письмових вправ з української мови:

    а) попередження вірусних та простудних захворювань (листопад,  

    квітень);
              б) про недопустимість пустощів з вогнем (вересень, травень);
              в) про шкідливість нікотину, алкоголю, наркотиків (жовтень, лютий);
              г) необхідність дотримання правил поводження на льоду (грудень, січень);
              д) необхідність дотримання правил вуличного руху (квітень).
                Виховання здорового способу життя дітей – це реалізація єдиного довготривалого проекту «За здоровий спосіб життя» . В рамках цього проекту в нашій школі систематично вже впродовж декількох років проходить цілий ряд різноманітних заходів.

    У школі розроблено низку профілактичних заходів, спрямованих на формування здорового способу життя, постійно впроваджуються інтерактивні форми роботи з учнями, батьками. Оздоровчий процес в навчальному закладі являє собою чітку науково - обґрунтовану систему, згідно з якою на основі національного і міжнародного досвіду здорового способу життя в практику навчального закладу впроваджуються уроки здоров'я, футболу, екології.

    Однією з найважливіших ланок  виховної системи школи є шкільне самоврядування, розвиток якого допомагає учням відчути себе організаторами свого життя в школі, сприяє формуванню навичок культури спілкування, уміння жити в колективі, що є важливим в самостійному житті людини поза стінами школи. Тож з ініціативи учнівського комітету в школі проводяться  акції «Життя без куріння», «Я обираю здоров'я»,  «Чисте подвір’я», «Джерельце», «Годівничка», «Зустріч птахів», «Першоцвіт», «Посади дерево"» свято квітів, проводяться дні сімейного відпочинку та туризму.

    У кожному навчальному кабінеті силами учнів виготовлені «Куточки здоров'я», що відображають основні правила безпеки життєдіяльності дітей.

    Проблему здоров’язберігаючої діяльності в школі неможливо відділити від організації фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями. У школі в другій половині дня для дітей проходять заняття, що включають рухливі ігри на свіжому повітрі, загальнорозвиваючі вправи, спортивні естафети, змагання.      Різні форми позаурочної, а також позашкільної роботи з фізичного виховання ми проводимо в рамках фізкультурно-оздоровчого фестивалю «Нащадки козацької слави». Це і козацькі забави в рамках прийняття-посвяти козачат 5-их класів в козаки-джури (14 жовтня), і посвяти в козачата учнів перших класів (01 листопада), і  посвяти в козаки допризовників школи (06 грудня). Учні школи – активні учасники шкільної та районних спартакіад, районної туристсько-краєзнавчої експедиції «Краса і біль України», екологічної експедиції «Дотик природи» та ін.

     Вже стали традиційними «Веселі старти», «Козацькі забави», «А, нумо, хлопці»,  «Зірниця». У школі  працюють спортивні секції з футболу, волейболу, баскетболу. Наша футбольна команда у 2011 році захищала честь Полтавської області на фіналі Всеукраїнських змаганнях з футболу «Даруємо радість дітям» у Скадовську, де серед найсильніших команд з усієї України вибороли почесне 4 місце.

     У школі щорічно проходить загальношкільний «День здоров'я» із залученням всіх дітей, вчителів і батьків.

    Учні відвідують туристсько-спортивний  гурток, беруть участь у туристсько-оздоровчих заходах школи, району,  в організації екскурсій, походів і прогулянок по рідному краю.

    У школі працює агітбригада , до складу якої входять учні старших класів, і від її виступів отримують задоволення не тільки глядачі, а ще більшою мірою самі артисти.

    Найважливіша роль у збереженні здоров'я дітей належить сім'ї. I тому в школі працює батьківський лекторій, який  значну увагу приділяє таким темам: «Як запобігти деяким захворюванням дітей», «Гігієна розумової та фізичної праці підлітків у сім'ї», «Режим дня молодшого школяра», «Психологічні особливості молодших школярів», «Правильна організація дозвілля в сім'ї»

    Здатність дитини успішно проживати шкільний вік, реалізація повного потенціалу безпосередньо пов'язана з ефектом доброго здоров'я, раціонального харчування і відповідної освіти. Здоров'я і якісна освіта є засобами, які забезпечують дитині шанс, щоб вести продуктивне і повноцінне життя. Шкільне здоров'я - інвестиція в майбутнє країни і в якість життя людей.

           Ефективне шкільне здоров'я, гігієна і програма харчування пропонують багато зисків. Шкільна їдальня повністю укомплектована необхідним посудом. Її чистоті надається підвищена увага. Миття і дезинфекція здійснюється з дотриманням всіх норм санітарно-гігієнічного режиму, використовуються найефективніші засоби дезинфекції. У шкільній їдальні постійно отримують гаряче харчування всі учні школи. Різноманітне , збалансоване меню дає  змогу забезпечувати добовий раціон необхідними продуктами харчування , вітамінами, мікроелементами .

      Тут також є вітамінний стіл, дієтичний.

    За час роботи в школі не було жодного випадку захворювання кишковою інфекцією з вини їдальні.

    Коридори школи прикрашені картинами, квітами. На території  розбито багато клумб, які з ранньої весни до пізньої осені радують очі своїм різнобарв’ям. Білий колір зими вдало прикрашають голубі ялинки та зелені туї.  А восени школа  потопає у золоті беріз та кленів. Шкільний яблуневий сад радує весною білим цвітом, а восени щедро дарує учням свої смачні плоди.

    З метою надання можливості оволодіння сучасними виховними технологіями в школі постійно проводяться семінари. За три роки в школі проведено цикл освітніх семінарів для директорів шкіл, заступників директорів, вчителів, учнів і заняття з батьками щодо збереження та зміцнення фізичного та психічного здоров’я дітей.  В справі популяризації здорового способу життя, культури здоров’я педколектив школи залучає медичних працівників ЦРЛ, батьківську громадськість. Питання про реалізацію програми „Здоров’я школяра” слухалися на нарадах при директору. Формуванню здорового способу життя, аналізу цієї проблеми лише цього навчального року присвячено 10 наказів по школі.

    Педагогічним колективом школи накопичено певний досвід роботи щодо попередження шкідливих звичок. Із цією метою використовується зміст навчальних предметів, різні форми роз’яснювальної роботи: бесіди та лекції на виховних годинах; класні збори; диспути із запрошенням кваліфікованих спеціалістів (лікарів, психологів, працівників правоохоронних органів ).

    Наприкінці кожного навчального року проводиться традиційна загальношкільна конференція батьків, дітей і вчителів «Ми і наші діти: обираємо здоровий спосіб життя» .

            Програмою «Школи здоров’я» передбачалося провести психолого-діагностичний моніторинг здоров’я дітей  і визначити уявлення учнів про здоров’я.

            Для визначення критеріїв фізичного здоров’я ми використовували програму «Школяр». У результаті визначення фізичного здоров’я за антропометричними та медико-біологічними показниками учнів  в кількості 200 чоловік були одержані такі дані: 6,8 % осіб мають рівень фізичного здоров’я високий та вищий середнього, 28,5 % обстежуваних школярів мають середній рівень фізичного здоров’я, 64,7 % учнів мають рівень фізичного здоров’я нижчий середнього та низький.

             Також проаналізували рівень захворюваності учнів школи. Було виявлено, що лише 35,3% учнів здорові, а решта учнів мають певні захворювання.

            Стан психічного здоров’я  школярів оцінювався за результатами анкетування, тестування, спостережень, опитувань, бесід з учителями й батьками.

            В результаті встановлено, що високий рівень тривожності мають 12,3 % учнів, середній – 72,3 %, низький – 15,4 %. Дослідження самооцінки виявили +69,7 % школярів з адекватною самооцінкою, із заниженою – 13,3 %, із завищеною – 17 %. Спостереження показали, що діти з адекватною самооцінкою активні, бадьорі, комунікабельні, із заниженою – невпевнені в собі, ранимі, підвищено тривожні, із завищеною – самовпевнені, критичні до інших.

            Рівень духовного розвитку учнів визначався за методикою Е.О. Помиткіна «Визначення рівня духовного розвитку школярів». Ми встановили, що високий рівень духовного розвитку мають 21,6 % досліджуваних учнів, у 65,4 % – рівень духовності перебуває у стадії розвитку, у 13 % школярів рівень духовності низький.

            Отже, проведені нами дослідження виявили в основному факти середнього  стану психічного компоненту здоров’я  учнів .

            Дані, отримані у процесі діагностики здоров’я учнів, були занесені

     у «Психолого-педагогічну карту учня», вони допомогли нам спланувати навчально-виховний процес з урахуванням рівня розвитку кожного школяра. Зміни, що відбувалися у стані здоров’я дітей, систематично фіксувалися, це сприяло успіху в навчанні, оздоровчій роботі, корекції психічного стану дітей, попередженню конфліктних ситуацій, формуванню міжособистісних відносин.

            Для з’ясування психологічних особливостей уявлень про здоров’я у  школярів нами було проведено анкетування, тестування, індивідуальні бесіди, опитування, спостереження. У процесі дослідження ми з’ясовували ставлення  школярів до власного здоров’я, їхню мотивацію до його зміцнення, рівень знань з основ здоров’я і ступінь його сформованості, а також вивчали практичні уміння й навички щодо збереження і зміцнення здоров’я.

    Результати  показали, що переважна більшість учнів розуміють сутність здоров’я і володіють теоретичним матеріалом, але  в них  не сформовані необхідні валеологічні уміння й навички. Так,  було виявлено 23% учнів з високим рівнем знань про збереження і зміцнення здоров’я. Середній рівень знань мали 56 % школярів і 21 % учнів – низький. Для досліджуваних учнів характерним є відсутність  бажання краще турбуватися про свій організм.

         Таким чином, робота зі здоров’язбереження збагачує і збалансовує діяльність педагогічного колективу школи, спрямовує творчість учителів і учнів на вдосконалення навчально-виховного процесу. Вважаємо, що запорукою нашого успіху є створення атмосфери взаємоповаги, любові, толерантності та довіри у Комишнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів – Школи сприяння здоров’ю.

  •   

  •   Презентація проекту "Здоровий спосіб життя"(скачати)